Pryžové pérování autopřívěsů
Sestava universální přívěsové nápravy je tvořena
dvěma klikovými vlečenými polonápravami, které obsahují
pryžové pružící jednotky. Tyto jednotky plní funkci pružiny,
ložiska otočného ramene a akustického a vibračního tlumiče.
Pružící jednotky sestávají ze čtyř pryžových tyčí uložených
Ve čtvercovém dutém ocelovém profilu, do kterého je
zalisovaná čtvercová ocelová tyč pootočená o 45o .
Při zkrutovém namáhání tyče dochází k elastické
deformaci předepnutých pryžových tyčí. Závislost deformační
síly na velikosti zákrutu je progresivní, to znamená, že tuhost
pérování se z růstem zákrutu zvětšuje.
Vlivem vnitřního tření při deformaci pryžových tyčí (hystereze) dochází bez použití kapalinového tlumiče k útlumu kmitání kola. Při dynamickém namáhání pružících
jednotek plně naloženým přívěsem (celková hmotnost přívěsu) dochází k nákrutu vnitřní tyče o 30º . Technická koncepce nápravy a její technologické
propracování zajišťují celému systému takové přednosti jako je provozní spolehlivost, nadprůměrná životnost, odolnost vůči vodě, nečistotám a ostatním agresivním vlivům,
naprostá spolehlivost upevnění dílů pružící jednotky nalisováním, odolnost vůči teplotě v rozsahu –30º až 50ºC a především nenáročnost na údržbu a mazání.
|